Anak Melayu ada akal untuk berfikir, ada mulut untuk bercakap, ada perasaan untuk diluah, ada ilmu untuk dikongsi dan ada idea untuk dilontar. Blog ini membantu anda merealisasikannya. Daftar sebagai author dengan mengirim e mail kepada sabrimnr@yahoo.com.

Thursday, December 9, 2010

Jangan persoal keistimewaan orang Melayu

sumber utusan
PERJANJIAN Persekutuan Tanah Melayu 1957 telah ditandatangani oleh Raja-Raja Melayu dan British pada 15 Ogos 1957. Antara isinya ialah kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan. Ia satu fakta.

Perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi yang menjadi asas kepada pembentukan sesebuah kerajaan.

Perkara 25 Perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa seseorang warganegara boleh dilucutkan kerakyatannya jika terbukti tidak setia kepada negara ini. Manakala Perkara 153 memperuntukkan peranan Yang Di-pertuan Agong dalam menjaga dan memelihara hak istimewa serta kedudukan orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak.

Walau bagaimanapun, Perlembagaan juga memastikan perkara 153 tersebut dilaksanakan dengan berhati-hati supaya perlaksanaannya tidak mengabaikan kaum-kaum lain.

Perlembagaan Malaysia menjamin kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak tidak dipersoalkan. Antara perkara sensitif dalam Perlembagaan yang tidak boleh dipersoal termasuklah pemerintahan beraja, agama Islam, kedudukan Bahasa Melayu dan hak istimewa orang Melayu.

Apa yang ditulis ini diambil daripada buku teks Tingkatan Lima. Seharusnya isu keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak tidak perlu dipersoalkan lagi kerana sudah diajar di sekolah menengah.

Oleh itu untuk menghapuskan ketuanan Melayu adalah satu tindakan yang tidak wajar.

PELAJAR

Pulau Pinang

No comments: